Tekenontwikkeling
Sandra (Gast) 25-05 om 13:50
Hallo allemaal. Mijn naam is Sandra en ben met een studie bezig voor gastouder. Graag zou ik jullie willen vragen om op mijn artikel te reageren. * herken je dit bij je kind * pas je dit ook toe als gastouder.
Alvast bedankt.
TEKENONTWIKKELING VAN HET KIND.
Tekenen is een taal van kinderen. De tekening is een hulpmiddel om gevoelens uit te drukken die ze nog niet onder woorden kunnen brengen. Hierbij vertellen kinderen dus hun eigen verhaal. Als er iets niet in orde is bij de kinderen, kunnen ze signalen afgeven via een tekening. Tevens is het goed voor de fijne motoriek.
Je kunt de ontwikkeling van de kindertekening indelen in verschillende fasen. De tekenontwikkeling die de jongens en meisjes doorlopen, zullen de eerste jaren precies het zelfde zijn.
0 tot 2 jaar:
In deze fase zullen kinderen dan ook vaak kliederen met eten. Daardoor zullen ze ontdekken dat door het kliederen zij vegen en strepen kunnen maken. Door het bewegen van de handen ontwikkelen ze al hun fijne motoriek. Door het geven van een potlood of een krijtje kan het kind gaan strepen of stippen. Door het strepen en te stippen op het papier ontwikkelen ze de fijne motoriek kinderen gaan dan steeds bewuster krabbels op papier zetten. Ze vertellen als de tekening klaar is wat het geworden is. Alleen zal dit verhaal steeds anders zijn.
2 tot 3 jaar:
Kinderen ontdekken dat ze door het anders vastpakken van hun krijtje of potlood ook door toeval ovalen en eivormige rondjes kunnen maken. Dit blijven de kinderen dan steeds herhalen. Daardoor krijgen kinderen steeds meer controle over het tekenen. Kinderen gaan dan ontdekken dat als je een rondje tekent en daar stippen inzet, dat het op een gezichtje gaat lijken. Nu de kinderen dit gezichtje gaan zien, zullen er al snel armen en benen aan het hoofdje getekend worden.
3 tot 4 jaar:
In deze fase komen de kinderen er steeds meer achter, dat ze de tekening verder uit kunnen breiden. De hoofdjes krijgen een lijfje en de bloemetjes krijgen een steel met blaadjes. De tekeningen die de kinderen maken kloppen dan nog niet met de werkelijkheid. Zo tekenen ze de poppetjes groter dan een huis. Kinderen gaan op deze leeftijd ook steeds meer natekenen wat een ander tekent. Daarom is het belangrijk dat ze niet steeds naast hetzelfde kind zitten. Zo kunnen ze nieuwe ideeën opdoen.
5 jaar:
De kinderen leren steeds beter hun basisvormen zoals cirkels en driehoeken tekenen. Dit is belangrijk zodat ze verder kunnen bouwen aan de tekening. Kinderen weten niet wat de boven en onderkant is van de tekening. Daarom dwarrelt alles dan nog door elkaar. Naarmate de kinderen ouder worden zal de tekening steeds meer herkenbaar gaan worden. Hun fijne motoriek wordt steeds beter. Daardoor kunnen kinderen beter gaan tekenen wat ze in hun hoofd hebben.
6 jaar:
Kinderen van deze leeftijd zullen ontdekken dat het poppetje wat op de tekeningen boven aan getekend is, ook lager getekend kan worden. Zodat het poppetje onder op het tekenvel terecht komt. Zo wordt de tekening steeds realistischer. Nu worden er baby’s in de buik getekend of een hoofd waar ze aangeven dat het daar zeer doet of ze tekenen een verdrietig poppetje. Hier kun je dus zien dat de tekening steeds uitgebreider wordt. De tekeningen zullen dan vol fantasie zitten.
7 jaar:
Hier zijn de kinderen meer bewust van wat ze tekenen. Zoals handen en voeten, ogen met pupillen enzovoort. Doordat het steeds meer realistisch wordt gaan de kinderen ook ontdekken dat er zijaanzichten getekend kunnen worden van mensen en dieren.
8 jaar:
In deze leeftijd zullen kinderen niet of nauwelijks tekenen. Ze noemen dit “ tekenmoe “. Kinderen worden steeds kritischer en ontdekken dat er dingen niet meer kloppen. daardoor raken ze hun plezier in tekenen kwijt.
9 jaar:
Doordat op deze leeftijd de oogzenuw beter ontwikkeld is, gaan de kinderen meer diepte zien met tekenen. Hierdoor kunnen de kinderen dan iets voor en achter elkaar plaatsen in de tekenening. Het worden hele taferelen maar qua perspectief klopt het nog niet altijd. Ook proberen de kinderen steeds meer na te tekenen uit bijvoorbeeld stripboeken.
10 – 11 – 12 jaar:
In deze fase hebben de kinderen het tekenen al heel goed onder controle. Daarom willen ze steeds verder ontwikkelen. Ze gaan steeds vaker een liniaal en passer gebruiken. Geometrische vormen worden interessant. Kinderen blijven graag baas over hun tekenening. Doordat ze steeds kieskeuriger en kritischer worden, is de kans groot dat ze dan even terugvallen in hun oude gewoontes, zoals huizen bomen en dieren. Hier kunnen kinderen zich dan nog even achter schuilen.